Transalpina, 1 septembrie 2019

 

Transalpina (DN 67C) este un drum în Carpații Meridionali, care leagă orașele Novaci (jud. Gorj) și Sebeș (jud. Alba).  Este cea mai înaltă șosea din România, atingând 2145 m în pasul Urdele.

Transalpina străbate patru județe – Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba – traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea cea mai mare având-o pe o porțiune de aproximativ 20 de km, în județul Vâlcea, unde se prezintă ca o "șosea de creastă", trecând la mică depărtare de vârfurile Dengheru (2.084 m), Păpușa (2.136 m), Urdele (2.228 m), Iezer (2.157 m) și Muntinu (2.062 m).

Începuturile acestui drum sunt neclare. Se pare că initial a fost construit de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărțile de istorie este trecut sub denumirea de „coridorul IV strategic roman”. Potrivit unor surse, șoseaua a fost refăcută și pietruită de germani în 1914-1917 din raţiuni militare, însă a fost foarte puţin folosită. Cert este că acest traseu, numit popular "Poteca Dracului", a fost inițial o potecă de munte, folosită de către păstorii din Mărginimea Sibiului pentru a traversa munții cu turmele de oi.. După primul război mondial, regele Carol al II-lea a dorit să aibă la dispoziție un drum strategic. Lucrările de refacere au avut loc în perioada 1934-1939, la inaugurare participând regele Carol al II-lea, însoțit de viitorul rege Mihai I, precum și primul-ministru Gheorghe Tătărescu cu soția sa Arethia. Aceștia au parcurs întregul traseu al drumului la bordul unei mașini de teren, la volan aflându-se chiar regele. După inaugurare,drumul a fost cunoscut sub denumirea de Drumul Regal sau Drumul Regelui. În timpul celui de-al doilea război mondial a mai fost o reabilitare, când germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. De atunci a fost foarte puțin întreținut.

În 2008 CNADNR a scos la licitație reabilitarea DN 67C. Lucrările au început efectiv în 2009.

În acel moment drumul dinspre Novaci era asfaltat numai până la Rânca (1.600 m), iar cel dinspre Sebeș numai până la Lacul Oașa. Șoseaua a fost dată parțial în circulație în 2010. Lucrările au încetat în 2013, o dată cu declararea insolvenței firmei Romstrade, antreprenorul contractat de CNADNR. Începând cu data de 15 august 2015 ora 7, Transalpina a fost deschisă oficial circulației rutiere și pe porțiunea dintre Rânca și Obârșia Lotrului, regimul juridic al drumului continuând să fie „Drum în lucru”, pe care se circulă, doar pe timp de zi, în regim de șantier. Nu beneficiază de deszăpezire decât pe tronsoanele Novaci-Rânca, respectiv Dobra-Baraj Oașa. Situația finalizării drumului este incertă, lipsind atât fondurile necesare finalizării lucrărilor, cât și avizele de mediu obligatorii pentru o șosea ce tranzitează un sit Natura 2000.

Oricum, peisajul este mirific si merită orice efort pentru a fi vazut.













































Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Femeile scafandru din Insula Jeju, Coreea de Sud: 14-15 martie 2024

Jerash, Iordania – 20 martie 2023

Petra Mică, Iordania – 22 martie 2023