Lacul Bâlea şi Transfăgărăşanul – 27 iulie 2015

 Lacul Bâlea este un lac glaciar situat la 2034 m altitudine în munţii Făgăraş, Judeţul Sibiu. Are 360 m  lungime, suprafața de 46508 m2 și adâncimea de 11,35 m. În anul 1932 lacul Bâlea și o suprafață de circa 180 ha din jur au fost declarate rezervație naturală.

Cea mai veche atestare a unei ascensiuni în acest masiv a fost consemnată de către doctorul G. Lindner în jurul anului 1700, în regiunea Bâlea-Valea Doamnei. Înainte de anul 1750 o nouă mențiune precizează prezența în zonă a căpitanului Jacob Zultner, cu scopuri legate de trasarea graniței.

Un rol în promovarea turismului l-a avut în această zonă Societatea Carpatină a Transilvaniei (SKV) – Siebenbürgischer Karpatenverein – înființată la Sibiu în anul 1880. SKV a construit mai multe drumuri de acces în munte, a efectuat un număr important de marcaje și a organizat numeroase ascensiuni de vară și iarnă, multe dintre ele în premieră. În anul 1975, pentru facilitarea accesului la cabană și la traseele de creastă, s-a amenajat linia de telecabină.

Lacul Bâlea se află la circa 77 km de Sibiu, 68 km de Făgăraş și 85 km de Curtea de Argeş. Vara se poate ajunge cu maşina pe Transfăgărăşan, iar în restul timpului cu telecabina, de la cabana Bâlea Cascadă. În Munții Făgăraș se mai află și lacurile Capra, Podrăgel, Podragu, Avrig, Urlea (cred că sunt şi altele).

În 2006 a fost construit în apropierea lacului Bâlea primul hotel de gheață din Europa de Est în forma unui iglu de 16 locuri. Acesta se construiește în fiecare an, în timpul iernii, în perioada ianuarie - martie, din blocurile de gheață luate din lacul Bâlea.


Ar mai fi de spus şi despre Transfăgărăşan câteva cuvinte.

Este un drum asfaltat, ajungând în apropierea tunelului de lângă lacul Bâlea la altitudinea de 2042 m. fiind pe locul al doilea în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina din Munţii Parâng, care urcă până la 2145 m. Tunelul Capra-Bâlea care începe imediat după lac şi trece pe sub creasta Munților Făgăraș, între vârfurile Iezerul Caprei (2414 m) și Paltinul (2398 m), este cel mai lung tunel rutier din România, cu o lungime de 887 m, înălțime de 4,4 m, lățime de 6 m și un trotuar lat de 1 m. Transfăgărășanul trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, pentru construcția lui fiind dislocate mai multe milioane de tone de rocă cu ajutorul dinamitei; numai pentru tunel s-au folosit 20 tone de dinamită.

Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970-1974. S-a lucrat pe toată perioada anului, deşi condiţiile naturale permit doar 4-5 luni de activitate normală. Drumul s-a realizat cu eforturi materiale considerabile și cu multe victime: bilanțul oficial este de 40 de morţi, dar în realitate – câteva sute (răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: "Numai la baraj au murit vreo 400 de băieți"). Inaugurarea oficială, în prezența lui Nicolae Ceaușescu, a avut loc pe 20 septembrie 1974, dar lucrările au mai continuat încă câțiva ani, fiind finalizate în forma actuală în 1980. Zona montană înaltă a Transfăgărăşanului este deschisă circulației rutiere în fiecare an doar de la 30 iunie până în 1 noiembrie,




























































Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Femeile scafandru din Insula Jeju, Coreea de Sud: 14-15 martie 2024

Jerash, Iordania – 20 martie 2023

Petra Mică, Iordania – 22 martie 2023