Mânăstirea Strehaia – 5 iulie 2022
Mănăstirea Strehaia este o mănăstire ortodoxă în orașul Strehaia, județul Mehedinți. Este singura mânăstire din ţară cu altarul orientat spre sud. Legenda – preluată şi de Nicolae Iorga – spune că Mihai Vitezul ar fi făcut aici o primă biserică ridicată noaptea şi – neavând orientare – a asamblat altarul spre sud. Ulterior Matei Basarab a păstrat aceeaşi orientare.
La
Strahaia (din slavonul “streh” – ascuns) a existat o curte boierească începând
cu sec.XIV, cu un castel şi o bisericuţă - reşedinţa de origine a boierilor
Craioveşti. Ea a fost folosită ulterior de Pătraşcu cel Bun şi fiul său Mihai
Viteazul, care se crede că s-a născut şi a fost botezat aici. La diverse
perioade, curtea a fost centrul băniei de Severin, de Strehaia şi de Mehedinţi,
și chiar reședință domnească temporară, în timpul domniei lui Radu Mihnea. Tot aici - în incinta
curții boierești - a funcționat între anii 1474-1504 mitropolia de Severin a
Ţării Româneşti. Vechea curte a boierilor Craiovești a intrat în prima parte a
sec.XVII - prin moștenire - în proprietatea lui Matei Basarab care a
modernizat-o între 1640 - 1650. El a mărit casa, a întărit curtea cu ziduri
crenelate, turn de poartă, valuri și șanțuri de apărare. Ansamblul fortificat actual
păstrează în mare parte formele date de Matei Basarab. Biserica din cadrul
ansamblului fortificat din Strehaia a fost ridicată din temelii de Matei Basarab, fiind terminată în
1645. Pisania
sculptată în piatră de deasupra intrării în pronaos spune: “Acistî Svăntî besearicî dupî voia și cu
ajutoriul lui Dumnezeu ziditu-se-a de ăn temei cu porunca și cu cheltuiala pre
luminatului și milostivului domn Io Matei Basărăbî voevod a toatî Țara
Rumâneascî împreunî cu doamna sa gospoja Ilena, întru prea-înaltul și de toți
închinatul nume al preasvintei și de viiațî fâcâtoarei Troițe, într-al
treisprăzeacele anu de domniia loru, vă leato bâitia mira 7153 i spăsenia
mira 1645; și s-a săvârșit în luna lui august 1 dnă." Pictura
interioară din naos are în dreapta imaginea ctitorului Matei Basarab și a soției sale
Ileana - ținând în mâini macheta bisericii - precum și al fiului lor Matei. În
partea stângă apar trei boieri, strămoși ai ctitorului: „jupan Barbu
Craiovescu biv vel ban, jupan Părvu biv
vel vornic, jupan Danciu biv
vel vornic”, ceea ce sugerează că
ar fi ctitori ai unei biserici anterioare aflate pe acelaşi loc. Prima atestare
a mănăstirii de la Strehaia apare într-o danie a domnitorului Matei Basarab din
11 decembrie 1649, cu un domeniu de nouă sate din împrejurimi.
Fiind
mânăstirea domnească, era sub directa coordonare a domnitorilor - considerați
patroni, protectori şi proprietarii de facto ai mânăstirii. Din punct de vedere
religios, mănăstirea era subordonată episcopiei de Râmnic.
În
vara anului 1657, Paul de Alep, venit în vizită la
mănăstire în suita patriarhului Macarie al III-lea al Antiochiei, a făcut o
scurtă descriere a complexului. El dă indirect o lămurire asupra transformării Curții
Domnești în mânăstire, aceasta având loc sub presiunea celor care vedeau în
această fortificație o posibilă provocare la adresa suzeranității otomane
asupra Țării Românești. „Am intrat în această mănăstire cu adevărat
măreață, așezată într-o câmpie și clădită de răposatul Matei Voievod. Seamănă cu o cetate
mare și are ziduri puternice de incintă, cu multe creneluri. Înlăuntru este o
fântână frumoasă cu apă curgătoare, de-asupra căreia s-a ridicat un turn
puternic și înalt. Deasupra porții mănăstirii se află clopotnița, foarte înaltă,
clădită într-un stil măreț, avântat. Porțile sunt de fier și sunt noi; chiliile
sunt frumos clădite, iar bucătăria și grajdurile sunt toate boltite cu piatră.
Se spune că, mai întâi, domnul a început să construiască biserica din
apropierea acelui sat, apoi a înfrumusețat locul de acolo și a început să
construiască curtea, adică palatul său personal. După ce acesta a fost
terminat, mai mulți i-au spus: <Dar ceea ce se cere este să o prefaci într-o
mănăstire>. El a răspuns <Este pe cale de a fi prefăcută într-o
mănăstire>; și a terminat clădirea în acest fel. Din această cauză,
construcția mănăstirii este de o mare frumusețe, trainică și bine întărită. În
centrul curții este așezată pivnița sau încăperile boltite pentru păstrarea
vinului, iar de-asupra acestora sunt camere mărețe și un divan mare, cu un
pridvor în jur, folosit ca loc de ospăț. În partea de răsărit a mănăstirii nu
sunt chilii pentru călugări, ci numai ziduri puternice de incintă, deasupra
cărora se află o clădire mândră, care cuprinde o sală frumoasă și o sală de
mâncare unde sufletul este ușurat de griji datorită veseliei priveliștii. De
jur împrejur sunt grădini și o apă curgătoare care curge dintr-un izvor și se
varsă într-un heleșteu din apropiere. Biserica este foarte frumoasă și este
împodobită cu tot felul de ornamente, fiind zugrăvită atât pe dinăuntru, cât și
pe dinafară. Într-un cuvânt, este o mănăstire domnească și este foarte prețuită
în această țară pentru frumusețea sa și pentru întăriturile sale. Noi n-am
întâlnit, desigur, nici o altă mănăstire deopotrivă cu aceasta."
Uşa de la intrare datează din timpul lui Constantin Brâncoveanu (1693). O schiţă din timpul ocupaţiei Olteniei de austrieci (1718-1739) făcută de inginerul I.C.Weiss, arată biserica, palatal domnesc şi chiliile.
In timpul revoluţiei din 1821, Tudor Vladimirescu a folosit mânăstirea ca punct
strategic. În 1826 egumenul Axinte Stănescu reface tot ansamblul care suferise
mari stricăciuni şi repictează biserica, picture rămasă şi azi.
Mânăstirea
a funcţionat ca mânăstire de călugări până la secularizarea din 1863, când a
fost transformată în biserică de mir (până în 1957). După 1990 este reluată
viaţa monahală, iar din decembrie 2007 funcţionează ca mânăstire de maici.
La
începutul sec.XIX tot complexul monastic a fost renovat, lucru descris în
pisania pictată peste intrare, în pronaos.
În
1964-64, cercetările arheologice au scos la iveală fundaţiile palatului domnesc
şi ale chiliilor şi a început un process de restaurare, iar mânăstirea a
devenit monument istoric.
Comentarii
Trimiteți un comentariu