Calea ferată Oraviţa – Anina - 21 septembrie 2016

A fost inaugurată la 15 decembrie 1863, fiind prima cale ferată montană (și a patra construită) de pe teritoriul actual al României. Construcția ei a început în anul 1861 și a fost o lucrare dificilă pentru că se situa într-o regiune muntoasă (Munții Banatului), greu accesibilă urcând 339 m pe cei 33,4 km ai traseului, cu 14 tunele de lungime totală de 2,1 km și 9 viaducte. Costul s-a ridicat la 5 milioane guldeni.

Traseul pornește de la Oravița (218 m altitudine) şi urcă pe platoul din masivul Munților Semenic, urmând un traseu pe care nu se află nici un alt drum. Datorită razelor mici de curbură și a rampelor înclinate (20 o/oo), linia se aseamănă foarte mult cu celebra cale ferată austriacă Semmering.

Linia ferată Semmering are o lungime totala de 40 Km între Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferenţă de nivel de 388 m; la noi este o diferenţă de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo au fost construite 15 tunele, iar aici 14 tunele. Cel mai înalt viaduct al căi ferate Semmering are 47m, viaductul Jitin are 37 m. Deosebirea mare constă în lungimea tunelurilor. Cel mai lung are 1428 m, în timp ce pe linia Oraviţa-Anina cel mai lung este de 660 m

Pentru remorcarea trenurilor pe acest traseu inginerul Pius Fink a proiectat special o locomotivă-tender cu 5 osii cuplate de tip E-1, inventând o cuplare originală între ultima osie a locomotivei propriu-zise și prima osie a tenderului. Au fost construite 4 asemenea locomotive special pentru calea ferată Oravița-Anina, între anii 1861-1867. Al doilea tip de locomovite-tender, de tip D-t, au fost introduse în perioada 1881-1884, având o viteză maximă de 35 km/h. Ele au fost înlocuite în 1930 de locomotive-tender CFR construite la Reșița în 1929, special pentru linia Oravița-Anina. După 1980 se lucrează cu locomotive diesel de 1250 cai-putere

Se păstrează, în diferite stări de conservare, alte şapte gări şi numeroase construcţii anexe – depoul de locomotive Oraviţa, mici cantoane de supraveghere a traficului etc.

Linia face parte din situl „Calea ferată Baziaș-Oravița-Anina”, încă în funcţiune, modificările aduse în decursul timpului fiind minime. Este unicat in ţara noastră precum şi in sud-estul Europei, fiind declarat monument istoric incadrat in grupa valorica "A", o lucrare de artă inginerească.

Tot monument istoric este și clădirea gării Anina.



























Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Femeile scafandru din Insula Jeju, Coreea de Sud: 14-15 martie 2024

Jerash, Iordania – 20 martie 2023

Petra Mică, Iordania – 22 martie 2023