Calea ferată Oraviţa – Anina - 21 septembrie 2016
A fost inaugurată la 15 decembrie 1863, fiind prima cale ferată montană (și a patra construită) de pe teritoriul actual al României. Construcția ei a început în anul 1861 și a fost o lucrare dificilă pentru că se situa într-o regiune muntoasă (Munții Banatului), greu accesibilă urcând 339 m pe cei 33,4 km ai traseului, cu 14 tunele de lungime totală de 2,1 km și 9 viaducte. Costul s-a ridicat la 5 milioane guldeni.
Traseul pornește de la
Oravița (218 m altitudine) şi urcă pe platoul din masivul Munților Semenic, urmând un traseu pe care nu
se află nici un alt drum. Datorită razelor mici de curbură și a rampelor înclinate
(20 o/oo), linia se aseamănă foarte mult cu celebra cale ferată
austriacă Semmering.
Linia ferată Semmering are o
lungime totala de 40 Km între Glognitz-Mürzuschlag)
pe o diferenţă de nivel de 388 m; la noi este o diferenţă de nivel
de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo au fost
construite 15 tunele, iar aici 14 tunele. Cel
mai înalt viaduct al căi ferate Semmering are 47m, viaductul
Jitin are 37 m. Deosebirea mare constă în lungimea
tunelurilor. Cel mai lung are 1428 m, în timp ce pe linia Oraviţa-Anina cel
mai lung este de 660 m
Pentru remorcarea
trenurilor pe acest traseu inginerul Pius Fink a proiectat special o
locomotivă-tender cu 5 osii cuplate de tip E-1, inventând o cuplare originală
între ultima osie a locomotivei propriu-zise și prima osie a tenderului. Au
fost construite 4 asemenea locomotive special pentru calea ferată Oravița-Anina,
între anii 1861-1867. Al doilea tip de locomovite-tender, de tip D-t, au fost
introduse în perioada 1881-1884, având o viteză maximă de 35 km/h. Ele au fost
înlocuite în 1930 de locomotive-tender CFR construite la Reșița
în 1929, special pentru linia Oravița-Anina. După 1980 se lucrează cu locomotive
diesel de 1250 cai-putere
Se păstrează, în diferite stări de conservare, alte
şapte gări şi numeroase construcţii anexe – depoul de locomotive Oraviţa,
mici cantoane de supraveghere a traficului etc.
Linia face parte din situl „Calea ferată Baziaș-Oravița-Anina”, încă în funcţiune, modificările aduse în decursul timpului fiind
minime. Este unicat in ţara noastră precum şi in sud-estul Europei, fiind
declarat monument istoric incadrat in grupa valorica "A", o lucrare
de artă inginerească.
Tot monument istoric
este și clădirea gării Anina.
Comentarii
Trimiteți un comentariu