Universitatea din Iaşi. Sala Paşilor pierduţi şi Aula Magna “Carmen Sylva” – 20 septembrie 2022
Piatra de temelie a Palatului Universităţii din Iaşi a fost pusă la 28 aprilie 1892 în prezenţa Principelui Ferdinand de Hohenzollern-Sigmaringen. Această piatră se află undeva sub Aula “Carmen Sylva”. iar momentul este consemnat pe placa de marmură albă amplasată deasupra intrării în Aulă. Pe 23 mai 1893, începe construcția efectivă, după planurile arhitectului Louis Blanc (pentru care acesta a câştigat o medalie de aur la o expoziţie din Paris). Inaugurarea clădirii a avut loc la 21 octombrie 1897, în timpul ministeriatului lui Spiru Haret, la ea participând regele Carol I, regina Elisabeta, primul ministru Dimitrie Alexandru Sturdza şi rectorul Neculai Culianu. În onoarea Reginei, acest moment este evocat pe placa ovală de marmură roșie amplasată în interior, deasupra intrării în Aulă. În perioada comunistă această placă a fost acoperită cu un panou oval reprezentând drapelul României. Și placa din Sala Pașilor Pierduți a fost acoperită într-un mod asemănător, rămânând un secret până în ziua de azi cine a salvat cele două plăci de la distrugere.
La parterul clădirii se afla Sala
pașilor pierduți, denumită astfel datorită efectului sonor pe care îl creează.
Cam pe la mijlocul sălii - dacă porți pantofi cu toc - sunetul acestora
dispare. În această sală se găsesc 19 picturi murale ale lui Sabin Bălașa care acoperă
aproximativ 120 mp. Picturile au fost realizate între anii 1968 – 1978 şi au
fost gândite ca o reprezentare a sufletului românesc, putând fi grupate în trei
categorii: mituri universale, legende româneşti, universitate.
În
1937 învăţământul tehnic s-a separat de Universitate, înfiinţându-se Şcoala Politehnică,
actuala Universitate Tehnică “Gheorghe Asachi”. Palatul Universităţii a fost
împărţit între cele două universităţi, Politehnica primind aripa nordică, iar
Universitatea “Al.I.Cuza” – pe cea din vale. După război, Politehnica şi-a construit sedii noi
pentru majoritatea facultăţilor sale de-a lungul Bahluiului, dar a păstrat şi
aripa veche a Palatului. Aşa se face că jumătate din Sala Paşilor Pierduţi
aparţine Universităţii, iar jumătate – Politehnicii, care mai are în
jurisdicţie Aula “Carmen Sylva” şi Bibioteca “Gheorghe Asachi” – considerată
printre cele mai frumoase din lume (alături de
Trinity College din Dublin, Biblioteca Regală Portugheză de la Rio de Janeiro şi
Biblioteca Naţională din Praga). Din păcate aici nu am avut voie să facem poze.
În Aulă au fost amplasate, în anul
1911, două portrete reprezentându-i pe Regele Carol I și pe Regina Elisabeta
(Carmen Sylva), executate de pictorul Casei Regale, Mirea Demetrescu - care era și profesor la Școala de Belle Arte
din București. După anul 1947, cele două tablouri au dispărut, fiind înlocuite
cu două panouri cu texte mobilizatoare comuniste.
În anul 1958 a fost luată decizia
pictării a două tablouri reprezentându-i pe Gheorghe Asachi și Petru Poni, autor
fiind pictorul Nicolae Popa. De asemenea, au fost pictate și cele 12 portrete
de pe tavanul Aulei. Refacerea stucaturii și a decorației Aulei a fost
realizată de pictorița Niculina Bogza, preluând unele motive artistice de la
decorarea Palatului familiei Sturdza de la Miclăușeni. Pe tavan se află o
frescă ce reprezintă o alegorie, aceasta fiind în prezent acoperită de
tencuială, însă parțial se poate observa în partea dreaptă a sălii. În 2010, cu
ocazia unor lucrări de restaurare de rutină, muncitorii au descoperit fresce
vechi de aproape un secol, realizate cu chenare din foiță de aur și argint sau
cu umbriri din aceleași materiale. – o descoperire unică, despre care nimeni nu
mai ştia și despre care nici documentele istorice nu făceau referire.
În anul 2013, la aniversarea a 200
de ani de la înființarea de către Gheorghe Asachi a Școlii de Ingineri
Hotarnici, a fost luată decizia refacerii aspectului inițial al Aulei, prin
amplasarea celor două tablouri reprezentându-i pe Regele Carol I și Regina
Elisabeta. Acestea au fost executate de către pictorul Mihail Tarași, profesor
universitar doctor la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași. Tablourile
conțin și mesaje încifrate – regina ține mâna pe o carte, care este o ediție a Poeziilor
lui Mihai Eminescu, iar legenda spune că cei doi au avut o mică dispută pe teme
literare, la un moment dat Regina spunându-i lui Eminescu „…nu uita că sunt
regina României…”, la care Eminescu ar fi răspuns „da, dar nu sunteți și regina
poeziei”. Prin acest gest, autorul a dorit să-i împace pe cei doi poeți. Mai
există un mesaj incifrat și în portretul regelui, dar, în afară de pictor,
numai o singură persoană mai cunoaște acest secret.
La 16 decembrie 2016, a fost
dezvelită o placă comemorativă ce marchează funcționarea Senatului României în
perioada Primului Război Mondial în Aula Universității, considerată a fi una
dintre cele mai frumoase aule din țară. Din 2018, Universitatea a decis ca
denumirea oficială a aulei să fie Aula Magna „Carmen Sylva” (pseudonimul de
poetă al reginei Elisabeta).
Comentarii
Trimiteți un comentariu